Grafický design
a média
82-41-M/05 Grafický design. Čtyřleté studium zakončené maturitní zkouškou.
Studijní obor Grafický design a média nachází v dnešní době široké uplatnění. Nezabývá se pouze klasickou propagační grafikou (loga, plakáty, katalogy, billboardy apod.) a grafickým designem různých tiskovin (knižní design, ilustrace, písmo atd.), ale také nejmodernějšími technologiemi a prostředky grafického designu a reklamy – tvorbě webových stránek, 3D grafikou, animací a filmem.
Přestože je ve výuce tohoto oboru důraz kladen na kompetence využívat a ovládat moderní technologie (digitální fotografie a video, grafické programy), platí zde pravidlo, že tyto technologie jsou pouze prostředkem, nikoliv cílem tvorby. Nezbytnou součástí výuky je proto průprava v klasických řemeslných dovednostech – kresbě a malbě, typografii a klasických grafických technikách (linoryt, suchá jehla, monotyp apod.). V prvních ročnících je tedy výuka zaměřena více na řemeslné dovednosti a klasické výtvarné techniky. Kresbou a malbou podle modelu se žáci naučí základům výtvarného vyjadřování – kompozici, konstrukci a modelaci objektů v prostoru. Získávají znalosti z oboru typografie a písma, které následně zúročí při realizaci praktických úloh z grafického designu v grafickém softwaru. Protože schopnost pracovat s moderními technologiemi a softwarem je dnes pro profesionální uplatnění nutností, učí se žáci práci s fotografií, audiovizuální technikou, softwarem pro tvorbu 2D grafiky, modelování ve 3D, animaci, zpracování videa i postupům při tvorbě webových stránek. Vyšší ročníky jsou pak zaměřeny na využití získaných znalostí a dovedností při řešení komplexních úkolů z profesionální praxe: Tvorbu propagační grafiky (loga, značky, vizitky, letáky, brožury, katalogy, plakáty, billboardy apod.) i vytváření komplexních reklamních kampaní, předtiskovou přípravu, knižní design (ilustrace, sazba, celkový design knihy), tvorbu webových stránek atd.
Teoretickou základnou studia je výuka technologie a dějin výtvarné kultury. Studium je nad rámec učebních plánů doplněno dvěma týdenními malířskými kurzy v přírodě a dále výlety a exkurzemi, obohacujícími studium dějin výtvarné kultury o osobní prožitek. Součástí studia je týdenní souvislá praxe v oboru.
Absolvování oboru otevírá studentům možnost uplatnit se v reklamních agenturách a na DTP pracovištích, ve funkcích pracovníků reklamních a PR oddělení firem nebo v kulturních institucích. Svoji kvalifikaci si studenti mohou zvýšit studiem na vysokých, umělecky zaměřených školách.
Sledujte na Instagramu grafika_zamecek
Co se učíme
- Kreslit různými prostředky a materiály
- Malovat temperou, pastelem, akvarelem...
- Tisknout různé grafické techniky
- Konstruovat písmo
- Navrhnout logo, značku, letáky, plakáty, billboardy, kalendáře, hrací karty
- Pracovat v grafickém softwaru
- Ilustrovat texty
- Nakreslit figuru
- Fotografovat
- Vytvořit www stránky
- Zajistit kompletní propagaci firmy
- Vytvořit vlastní animovaný film
- Graficky upravit knihu
- Pracovat ve 3D programu
A co dál
- Studovat na AVU nebo na jiné umělecké škole
- Studovat na pedagogické nebo jiné vysoké škole
- Stát se odborníkem v Public relation
- Pracovat v reklamní agentuře
- Pracovat ve studiu DTP
- Být pracovníkem v některé z kulturních institucí
- Založit si vlastní reklamní firmu
Plán studia
Vyučované předměty | Počet hodin v týdnu | |||
---|---|---|---|---|
I. | II. | III. | IV. | |
Český jazyk a literatura | 3 | 3 | 3 | 3 |
Cizí jazyk | 3 | 3 | 3 | 3 |
Občanská nauka | 1 | 1 | 1 | 1 |
Základy přírodních věd | 2 | 2 | ||
Matematika | 2 | 2 | ||
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 |
Dějiny výtvarné kultury | 2 | 3 | 3 | 3 |
Technické kreslení | 2 | |||
Kresba a malba | 7 | 4 | ||
Prostorový design | 4 | |||
Technologie | 2 | 2 | 2 | 1 |
Písmo | 2 | 2 | 2 | |
Figurální kreslení | 0/2 | 3 | 4/0 | |
Fotografie | 2 | 2 | ||
Grafický design I. | 3 | 4 | 8 | |
Grafický design II. | 4 | 4 | ||
Grafický design III. | 3 | |||
Počítačová grafika | 3 | 2 | 2 | |
Ilustrace a knižní design | 2 | 0/4 | ||
Grafické techniky | 5/3 | |||
Informační a komunikační technologie | 2 | 2 | 0 | 0 |
Audiovizuální tvorba | 3 | |||
Ekonomika | 1 | 2 | ||
Celkem | 37 | 33 | 37 | 37 |