Konzervování
a restaurování kamene
82-42-M/01 Konzervátorství a restaurátorství. Čtyřleté studium zakončené maturitní zkouškou.
Obor Konzervování a restaurování kamene je určen pro žáky se zájmem o zachování kulturního dědictví, problematiku památkové péče a specializované řemeslné postupy. Výuka je zaměřena na restaurování a reprodukci sochařských děl. Součástí výuky je také využití moderních technologií v restaurátorské praxi – např. fotografie nebo 3D modelovacího softwaru.
V nižších ročnících se žáci věnují především rozvíjení dovedností v kresbě a modelování a orientaci ve výtvarných technikách, souvisejících s oborem – např. ve výrobě forem, odlévání, štukatérství a patinování. Postupně pak získávají průpravu v kamenosochařském řemesle, reprodukčních technikách a restaurátorských postupech při obnově a zachování sochařských děl a plastických dekorací v historické architektuře. Součástí studia je i výuka písma, orientovaná na jeho využití v restaurátorské práci. Žáci se učí také fotografii a práci ve 3D modelovacích programech, které slouží jednak jako prostředky vizualizace (prezentace) a zároveň jako pomocné techniky při restaurátorské práci.
Teoretickou základnou studia je výuka restaurátorských a sochařských technologií a dějin výtvarné kultury. Studium je nad rámec učebních plánů doplněno dvěma týdenními malířskými kurzy v přírodě a dále výlety a exkurzemi, obohacujícími studium dějin výtvarné kultury o osobní prožitek. Součástí studia je týdenní souvislá praxe v oboru.
Absolventi získávají základ pro založení vlastní živnosti, případně po úspěšném ukončení specializovaného vysokoškolského vzdělání pro získání restaurátorské licence. Mohou se uplatnit ve štukatérských a stavebních firmách specializovaných na obnovu památek, v kamenických firmách nebo ve státní správě zabývající se památkovou péčí. Také mohou pokračovat studiem na vysoké škole a to jak v oboru restaurátorství, tak i v jiných umělecky nebo pedagogicky zaměřených oborech.
Co se učíme
- Restaurovat a konzervovat sochařská díla a plastcké dekorace v architektuře
- Reprodukovat sochařská díla
- Využívat restaurátorské a sochařské technologie
- Porozumět problematce ochrany kulturních památek
- Kreslit, fotografovat
- Zpracovat restaurátorskou zprávu
- Pracovat v grafckém sofwaru a 3D programech
A co dál
- Studovat na AVU nebo na jiné umělecké škole
- Stát se učitelem
- Nechat se zaměstnat jako specialista na obnovu dekoratvních prvků fasád
- Nechat se zaměstnat jako odborník na památkovou péči
- Stát se restaurátorem
Plán studia
Vyučované předměty | Počet hodin v týdnu | |||
---|---|---|---|---|
I. | II. | III. | IV. | |
Český jazyk a literatura | 3 | 3 | 3 | 3 |
Cizí jazyk | 3 | 3 | 3 | 3 |
Občanská nauka | 1 | 1 | 1 | 1 |
Matematika | 2 | 2 | - | - |
Základy přírodních věd | 2 | 2 | - | - |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 |
Dějiny výtvarné kultury | 2 | 3 | 3 | 3 |
Technické kreslení | 2 | - | - | - |
Výtvarná příprava | 8 | 5 | - | - |
Technologie | 2 | 2 | 2 | 2 |
Písmo | 2 | - | - | - |
Figurální kreslení a anatomie | - | 3 | 3 | - |
Modelování a tvarování | - | - | 5 | 4 |
Restaurování kamene I. | - | - | 5 | 4 |
Restaurování kamene II. | - | 2 | 4 | 8 |
Počítačová grafika | - | - | 2 | - |
Kamenosochařská reprodukce | 5 | 5 | 4 | - |
Praktická cvičená - štukatérství | - | 3 | - | - |
3D vizualizace | - | - | - | 2 |
Základy fotodokumentace | 2 | - | - | - |
Informační a komunikační technologie | 2 | 2 | 0 | 0 |
Ekonomika | - | - | 1 | 2 |
Celkem | 38 | 38 | 38 | 38 |