Prostorový design
a sochařství
82-41-M/16 Kamenosochařství. Čtyřleté studium zakončené maturitní zkouškou.
Obor Prostorový design a sochařství je koncipován pro budoucí sochaře, štukatéry a umělecké kameníky. V rámci oboru se škola zaměřuje vedle klasické a reprodukční kamenosochařské práce také na tvorbu uplatnitelnou v oblastech užitého umění, jako je např. reklamní, dekorativní nebo funerální plastika a další prostorová tvorba. Součástí výuky je také využití moderních technologií v kamenosochařské praxi – např. fotografie nebo 3D modelovacího softwaru.
V nižších ročnících se žáci věnují především rozvíjení dovedností v kresbě a modelování a orientaci ve výtvarných technikách, souvisejících s oborem – např. ve výrobě forem, odlévání, štukatérství a patinování. Postupně také získávají řemeslné dovednosti v kamenosochařských reprodukčních technikách. Součástí studia je i výuka písma, orientovaná na jeho využití v kamenosochařství (např. pamětní desky, plakety apod.). Žáci se učí také fotografii a práci ve 3D modelovacích programech, které slouží jednak jako prostředky vizualizace (prezentace) a zároveň jako pomocné techniky při kamenosochařské práci. Ve vyšších ročnících studenti řeší náročnější samostatné výtvarné úkoly, simulující profesionální praxi – např. sochařský portrét, plaketu, dekorativní stěnu, reliéf, zahradní plastiku apod.
Teoretickou základnou studia je výuka technologie a dějin výtvarné kultury. Studium je nad rámec učebních plánů doplněno dvěma týdenními malířskými kurzy v přírodě a dále výlety a exkurzemi, obohacujícími studium dějin výtvarné kultury o osobní prožitek. Součástí studia je týdenní souvislá praxe v oboru.
Absolventi školy si mohou založit vlastní živnost, nebo se uplatnit v kamenických firmách, štukatérských stavebních firmách specializovaných na obnovu památek, případně v reklamních agenturách. Absolvování školy také otevírá žákům možnost pokračovat ve studiu na umělecky nebo pedagogicky zaměřených vysokých školách.
Co se učíme
- Kreslit
- Modelovat portrét
- Vytvořit parkovou plastiku
- Odlévat ze sádry
- Zhotovit štukový prvek
- Vytvořit prostorovou kompozici
- Vytesat do kamene písmo, římsu, vlastní sochu
- Zreprodukovat kamenosochařskou kopii
- Fotografovat
- Pracovat v grafickém softwaru
- Restaurovat kamenné dekorace
A co dál
- Studovat na AVU nebo na jiné umělecké škole
- Stát se učitelem
- Nechat se zaměstnat jako specialista na obnovu dekorativních prvků fasád
- Založit si firmu na kamenosochařské zpracování kamene nebo na restaurování uměleckořemeslných prvků
- Stát se restaurátorem
Plán studia
Vyučované předměty | Počet hodin v týdnu | |||
---|---|---|---|---|
I. | II. | III. | IV. | |
Český jazyk a literatura | 3 | 3 | 3 | 3 |
Cizí jazyk | 3 | 3 | 3 | 3 |
Občanská nauka | 1 | 1 | 1 | 1 |
Matematika | 2 | 2 | - | - |
Základy přírodních věd | 2 | 2 | - | - |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 |
Dějiny výtvarné kultury | 2 | 3 | 3 | 3 |
Technické kreslení | 2 | - | - | - |
Výtvarná příprava | 8 | 5 | - | - |
Technologie | 2 | 2 | 2 | 2 |
Písmo | 2 | 2 | - | - |
Figurální kreslení a anatomie | - | 3 | 3 | - |
Modelování a tvarování | - | - | 10 | 8 |
Počítačová grafika | - | - | 2 | - |
Kamenosochařství | 5 | 5 | 8 | 8 |
Štukatérství | - | 3 | - | - |
3D vizualizace | - | - | - | 2 |
Základy fotodokumentace | - | - | - | 2 |
Informační a komunikační technologie | 2 | 2 | - | - |
Ekonomika | - | - | 1 | 2 |
Celkem | 36 | 38 | 38 | 36 |